המידע על אדם עובר בשני ערוצים: 1. הערוץ המילולי 2. הערוץ הבלתי מילולי (שפת הגוף, הופעה חיצונית, מימיקה, טון הדיבור, אופן העמידה ואפילו ריח הגוף שייכים לתחום הבלתי מילולי).
בעזרת אינטליגנציה נוספת, האינטואיציה, אנו יכולים להבין דברים שלא נאמרים מילולית, ולהעלות אותם לפני השטח.
עלינו להיות בעלי תכונות והתנהגויות מסוימות על מנת שנוכל להשתמש ביכולת זו.
1. להבין במקום לכעוס- משמע יכולת שליטה בכעס!
לדוגמא במו"מ (נכון גם לקולגה בעבודה), נאמר דבר שהכעיס אותך מאוד, אתה מאבד בו ברגע את יכולת הריכוז, מפסיק להיות קשוב ובכך מאבד את היכולת לקלוט ולהבין את האדם מולך. גם אם הגבת וענית הפכת את עצמך למוביל ושולט בפגישה ובשיחה, פה שוב איבדת את יכולת ההקשבה, והפכת להיות היתרון של המתחרה שלך. בעצם במצב של כעס אנחנו מאבדים את היכולת להשתמש באינטואיציה, כפתרון אתה יכול להשתמש בדרך חשיבה לוגית ולשכנע את עצמך שזה לוגי לא לכעוס, ולהחזיר את עצמך להיות כמו בדקה לפני הכעס.
2. בטחון עצמי וחוסר בטחון עצמי
אדם בעל בטחון עצמי נמוך יהיה עסוק במהלך פגישה אישית או עסקית במה שהוא משדר, ומה הצד השני חושב עליו, העיסוק בעצמו מונע ממנו להיות קשוב לכל הפרטים הקטנים והלא מדוברים שמועברים אליו. אדם בעל בטחון עצמי יהיה נינוח וקשוב ובכך יהפוך להיות כלי קיבול רחב לקליטת כל הסימנים המדוברים ולא מדוברים.
3 . דפוסי התנהגות
היכולת לנתח את ההתנהגות של האדם מולנו תלויה לעיתים בדפוסי התנהגות, (שפה לא מילולית) אך קודם עלינו לזהות מה הם אותם דפוסים. לדוגמא : זמני הגעה לפגישה, משפטים מסוימים, מילים שחוזרות על עצמן, טון דיבור, התנהלות ועוד ואז לשים לב אם יש איזה שינוי בדפוס.. לדוגמא בשיחה בודדת. אפשר לשים לב לקצב דיבור, טון, התבטאויות, מישיר מבט, ועוד איך האדם הגיב כשאמרנו משהו חיובי או שלילי ובכך לתהות על קנקנו ביתר קלות.
4 חשיבה חיובית
להדגיש את החיובי על השלילי חשוב על המתחרים שלך חיובית, הכוונה שהם ראויים! ברמה המעשית יש ללמוד ולחשוב את צרכי המתחרים שלך ,לדעת את דרך פעולתם כעסק. וממקום של השוואה הערכה ולמידה חיובית לקדם את עצמך צעד אחד קדימה.
5. שחקנים –
כמנהלי משאבי אנוש או מנהלים אשר מראיינים עובדים אנו נתקלים בסוגים שונים של אנשים. מתוכם יהיו אנשים בעלי אופי חלש, אשר יאמרו לכם ולכל מי שרק רוצה לשמוע משפטים "מפוצצים" כמו : "אני בעל עקרונות ברזל","לקוחות סומכים עליי","אוהבים אותי כי אני אמין" .. ועוד .. מילים אלה אכן מתאימים למצליחנים ואותם אנשים החליטו לאמץ זאת. זיכרו כי כאשר תשתכנעו באמיתות הצהרותיהם המילוליות שהינן אשליה עצמית בלבד, ייקח זמן עד שתבינו שהן נוגדות את האמת, אך אם תהיו קשובים בזמן לאמיתיות הלא מדוברות תמנעו מצוקות עתידיות.
6. שחקנים בעלי מסכות
אנשים נוטים לעטוף מסכות , ללא קשר למצבם הרגשי על מנת למצוא חן בעייני אחרים ( במיוחד אנשי מכירות מול לקוחותיהם )
ה"מסכה" חייבת להיות בהישג יד לכן חשוב לנו "לפרוק" את המטענים הרגשיים בכל צורה זמינה ( ספורט, שיחה עם אדם קרוב, מוסיקה, יצירה וכו..) אחרת לא נצליח לראות את האנשים מולנו , כי נמצא תחת ערפל רגשי , והיכולת האינטואיטיבית שלנו נפגעת, ובמצב כזה: " אל תניח כיצד חש זולתך ואל תניח שהוא יודע מה אתה חש! "
7. מבחוץ קל יותר להבחין במה שקורה בפנים
כשאתה קשוב לאדם מולך אתה יכול לזהות את ההתנהלות החיצונית והפנימית שלו ( מילולי ולא מילולי) ובכך להבין את התמונה בשלמותה.
לדוגמא: אנשי מכירות נמצאים זמן רב בשטח, נמצאים באינטראקציה עם הלקוחות והמתחרים , בנוסף למידע שלהם על ההתנהלות הפנימית של הארגון, כך שלפעמים נקודת המבט שלהם על הארגון רחבה יותר מאשר עובדים הנמצאים רק בארגון עצמו.
8. יציאה מהכאוס
על מנת שאתם לא רק תיראו את כל הכאוס, אלא גם תשכילו למצוא את הפתרונות המובנים מאלהים!
לעיתים, בהחלטות עסקיות נחוץ רק רגע אחד של מחשבה מעמיקה כדי לעשות את הבחירה הטובה ביותר.
כאשר אנו עסוקים מידיי, מתרוצצים ומתלהבים, אנו עלולים להחמיץ את אותו רגע יקר וחשוב.
לכן חשוב לדעת לעצור! מידי פעם בשביל שנוכל "לראות" גם את מה שלא נאמר במילים...